Skendräktig

Bella är lite skendräktig, då misstänkte vi att fodret (Active) som vi fick köpa tillfälligt, bidrog till det.
Jag googlade och läste tillslut på en sida att sådant foder tydligen kan bidra till skendräktighet, nu har Bella börjat äta sitt vanliga favoritfoder (Doggy) igen men äter fortfarande inte sådär jättebra. Hoppas det blir bättre för vi ska ju på utställning om ett par veckor!
Skendräktighter kan även bero på att hunden är uttråkad, men det kan ju inte Bella vara ialla fall, så mycket som vi håller på.

Vi köpte en liten leksaks pipande kalkon för typ 20 kr på djuraffären, den älskar hon! Jag brukar springa långt ut i skogen och gömma den så får hon leta efter den. Huuur duktig som helst är hon, jag tycker det är så coolt att hon följer spåret så bra! I början gömde jag den ganska lätt för jag trodde inte att hon var så duktig redan. Jättesnabbt har hon lärt sig! Brukar även lägga köttbullespår på hela gården, då ser man att hon jobbar och använder nosen!
Och ibland lurar jag ut mina småbröder i skogen som hon letar upp. När vi spårar använder vi en 15 m lina som egentligen är till för hästar, skillnaden är att den är väldigt bra och stark och mycket bekväm att hålla i, den är otroligt bra till blodhund kan jag säga!

Jag läste hur man kunde göra så att skendräktigheten blir mildare, eller försvinner. Man kan minska på maten ca 20% om du har fett foder, lek mycket med hunden, spåra och promenera extra mycket så får tiken annat att tänka på.
Lägg också undan alla "valpar", alltså alla godsedjur och sådant som hon behandlar som sin valp. Idag kom jag på Bella med mitt gamla godsedjur sen jag var liten, som hon låg och putsade i baken. Under bordet i storrummet hittade jag henne. Gud vad jag skrattade.

Jag försöker hålla igång och vara aktiv med Bella och jag tycker hon verkar bli bättre av det! Hoppas pupperna krymper snart.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0