Läs mina tips!

Lite tips från mig om du har en jobbig unghund!

Se till att sysselsätta vovven!
På promenaderna så behöver man inte bara gå. Hitta någon pinne efter vägen att leka och trixa med, man behöver inte alltid ha en leksak med sig som inte får plats i fickan. Gör pinnen till en intressant sak som du plockar fram och förvandlar till världens roligaste grej.

Låt hunden få fokusera. Jag brukar säga åt Bella att stanna, och kasta iväg pinnen. Hon får inte jaga efter den förrän jag sagt varsågod! Då får hon anstränga sig och fokusera i all iver!
Man ska bara komma ihåg att hålla pinnen rolig och speciell, göm undan den i din ficka lite då och då. Visa att du äger den och att den är värdefull.

Jag brukar också köra kommandot ligg på på ovanliga platser, som på gatan när det åker förbi bilar och andra störningsmoment. Jag vill att min hund ska skunna ligga ner och vara avlappnad överallt! 
Ibland brukar vi bara stå still och träna passivitet, när jag sätter mig ner så ska Bella vara med mig. Pinnen är väldigt bra att hålla kontakten med, när det kommer en tex en cykel som hunden intresserar sig av, använd pinnen och visa att det är mycket roligare att leka med sin matte/husse!

Gör alla övningar som du kan komma på med din hund när ni går på promenaden så lär den sig att lyssna på dig i en annan miljö än hemma. Det är härligt när man har den kontakten med hunden när man är ute, så slipper man att snöa in på att hunden drar i kopplet hela promenaden.
Bella är i dra-i-kopplet-åldern nu, Blodhund är rasen som inte direkt är någon gå-fint-i-kopplet-hund heller, eftersom spår är det rasen är avlad för. Men min tidigare blodhund hane Alfonso gick faktiskt väldigt fint när han blev äldre, men ibland kunde han förstås inte stå emot att sätta ner näsan och dra iväg. Det är bara att ha extremt mycket tålamod och fortsätta att berömma när kopplet är slagt hunden och råkar gå brevid dig i några sekunder. Det blir bara bättre, under en lång process.

Möt så många hundar du kan också! Kommer det ett hundmöte, tveka inte! Fly inte! Utfall är ett vanligt problem bland hundägare, därför ska du träna stenhårt på det. Ser du en fastkopplad hund utanför affären, ställ dig i närheten och träna bara att kunna vara bland andra hundar. Se till att din hund inte fokuserar på den andra hunden, gör lite vacker tass eller ligg. Det har funkat för mig!

Hunden kommer ju i sin spökålder då det kan backa lite med situationer som tidigare har gått så bra. Men det behöver man inte oroa sig för, då man kan bara ta det lite lugnare med vovven då tills man märker att den har bättre dagar. Passivitet i stan är ett bra exempel, ta en glass och njut på en bänk med vovven, bara va! Det brukar jag göra!

Hoppas ni kommer till användning av något av det som Bella och jag brukar göra!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0